De PAB-aanvraagprocedure is vereenvoudigd />

  </div>
   <div class=

De PAB-aanvraagprocedure is vereenvoudigd

5 okt 2021 door absoluut vzw

In een nieuw besluit van de Vlaamse Regering wordt de aanvraagprocedure voor het Persoonlijke-Assistentiebudget vereenvoudigd.

 

Hoe verloopt de aanvraagprocedure nu?

Jaarlijks wordt één IRPC georganiseerd op het ogenblik dat er geld is om PAB 's toe te kennen. Een Intersectorale Regionale Prioriteitencommissie (IRPC) of een orgaan van gebruikers en mensen van het VAPH beoordelen of de vraag naar intersectorale hulp wel prioriteit nodig heeft of niet. Iedereen die een PAB wil moet dus jaarlijks een priorchecklist indienen, ook al is de situatie nog helemaal dezelfde als vorig jaar (of jaren). Als er bijvoorbeeld 1 miljoen euro ter beschikking is, worden er voor 1 miljoen euro priorchecklisten goedgekeurd. De rest wordt afgekeurd. Velen onder de wachtenden zijn wel dringend maar omdat er geen middelen zijn, krijgen ze geen PAB en moeten ze bij een volgende IRPC-ronde de procedure herhalen.

 

Wat verandert er na de goedkeuring van het besluit?

De aanvraag zelf blijft hetzelfde. Maar…

• Er komt géén apart IRPC meer voor PAB. Maandelijks zijn er al IRPC 's voor de gewone MFC 's en de PAB ’s worden daarin mee opgenomen. Je kan dus het hele jaar door een checklist indienen. Het werk wordt meer verspreid.

• Je moet maar éénmalig een priorchecklist indienen en krijgt dan een definitieve beslissing. Wordt je aanvraag als PRIOR bestempeld, kom je op de PAB-wachtlijst van meest dringenden. Op het ogenblik dat er financiële middelen zijn om de meest dringenden een PAB toe te kennen, wordt deze wachtlijst chronologisch aangepakt. Dien je een checklist in en krijg je géén stempel PRIOR, sta je enkel op de PAB-wachtlijst van de langstwachtenden (in chronologische volgorde). Pas als jouw situatie veranderd is, kan je opnieuw een prioraanvraag indienen om ook op de PRIOR-wachtlijst te komen.

https://www.absoluutvzw.be/uploads/cgblog/id332/WEB_DETAIL-1_(7).png