In november kondigde het VAPH aan dat nieuwe richtlijnen op 1 januari 2024 van kracht zouden worden rond de combinatie van budgethouder en persoonlijke assistent, alsook over het budgethouderschap en en de ondertekening van documenten, op 1 januari 2024 van kracht zouden worden. Recent heeft het VAPH bekendgemaakt dat de meeste van deze nieuwe richtlijnen zijn uitgesteld.
We hebben hier veel vragen over ontvangen en willen daarom de belangrijkste informatie uit deze mededelingen verduidelijken.
Budgethouderschap en ondertekening van documenten
Alle nieuwe richtlijnen over het budgethouderschap en de ondertekening van documenten worden uitgesteld tot 1 januari 2025.
Combinatie van budgethouder en persoonlijke assistent
De nieuwe richtlijnen over de combinatie van rollen gelden alleen voor situaties waarin de persoon met een handicap niet zelf de budgethouder is. Denk aan minderjarigen met een PAB en meerderjarigen die een bewindvoerder hebben.
Het belangrijkste hierbij is dat de meeste wijzigingen die in november werden aangekondigd, zijn uitgesteld tot 2025. Het enige dat vanaf 1 januari 2024 verandert is dat je een takenovereenkomst met jezelf kunt afsluiten, bijvoorbeeld als je een alleenstaande ouder bent en de rollen van budgethouder en persoonlijke assistent wilt combineren. Dit is positief nieuws, omdat er dan meer mogelijkheden zullen zijn met het Persoonlijke-Assistentiebudget en het Persoonsvolgend Budget.
We onderzoeken momenteel de andere wijzigingen, die vanaf 2025 van kracht worden, om beter te begrijpen wat ze in de praktijk zullen betekenen. Verwacht meer details hierover in het najaar van 2024.