Klaar? Start ...

We hadden het onszelf gemakkelijk kunnen maken en hier een grote knop plaatsen waarmee je onmiddellijk lid kon worden bij ons. Maar dit past niet in onze visie. Want net zoals we willen dat je zelf doordachte keuzes kan maken als het gaat over je zorg en ondersteuning willen we ook dat je een doordachte keuze maakt als het gaat over een bijstandsorganisatie. Hier vind je alvast alle voordelen van onze leden op een rij.

Onze informatie en advies op afstand

Naast onze infolijn die je elke werkdag kan bellen of mailen met al je vragen hebben we ook heel wat brochures, flyers en handleidingen die je als lid gratis krijgt. Alle ingewikkelde regels en moeilijke woorden worden voor jullie vertaald in een begrijpbare taal. Ondertussen hebben we ook al een stevige reputatie opgebouwd met onze vormingen. We bieden standaard maandelijks een vorming Werken in mijnvaph.be aan alsook webinars voor startende budgethouders wanneer er budgetten ter beschikking gesteld worden.

Persoonlijke begeleiding

Op basis van je noden kan je een beroep doen op een coach die je dossier opvolgt en je persoonlijk begeleidt. Enkele voorbeelden van wat we concreet voor je kunnen doen:

  • administratie van PVB of PAB naar het VAPH toe mee ondersteunen (‘kostenstaten invullen’)
  • nieuwe regelgeving uitleggen
  • mee nadenken over veranderen van dienst of zelfs van ondersteuning
  • contracten mee bespreken en nalezen, mee nadenken wat voor jou heel belangrijk is en dat mee formuleren naar de diensten toe
  • zorgen dat de ondersteuningspuzzel binnen het budget blijft
  • bekijken hoe je het maximum aan ondersteuning kan halen uit je budget

Start gratis op!

Als startende budgethouder heb je misschien recht op een gratis opstarttraject.

Dit is een traject op maat waarin je een jaar lang gratis lid wordt bij ons.

Op het einde van dat traject

  • weet je wat je met je budget kan doen en kan je het beheren
  • weet je wat je moet doen als je wil veranderen van ondersteuning
  • heb je stilgestaan bij de draagkracht en draaglast van je netwerk

Heb je geen recht op een gratis opstarttraject? Ook dan kan je beroep doen op onze diensten door lid te worden! Je lidmaatschap kost 50 euro per jaar. Je kan eveneens beroep doen op één van onze coaches via een contract. Zowel het lidmaatschap als het contract betaal je met je budget.

Onze werkwijze

  • De infolijn doet een intake en start je dossier op.
  • Sara en Annelies beantwoorden jouw eerste vragen en helpen je al op weg.
  • Je krijgt van hen al de basisinformatie.
  • Ze schrijven jou in op een webinar of infomoment.
  • Voor dringende vragen kan je altijd bij hen terecht.
  • Ze maken een afspraak bij een opstartcoach.
  • Je ontmoet je persoonlijke opstartcoach bij je thuis, in 1 van onze hoofd- of regiokantoren of tijdens een online meeting. Samen passen jullie de opgedane kennis toe op je persoonlijke situatie.
  • Samen nemen jullie alle administratieve stappen die nodig zijn om correct en tijdig op te starten binnen de 4 maanden
  • Daarna blijft de opstartcoach aan je zijde tot het einde van je gratis opstarttraject.
  • De opstartcoach kan diensten contacteren, offertes vergelijken, onderhandelen, de prijzen van mogelijkheden vergelijken, contracten nalezen, …

Na de opstartperiode kan je in principe je budget alleen of samen met je netwerk beheren. Heb je na je opstarttraject nood aan verdere begeleiding? Je kan een beroep doen op 1 van onze coaches via een contract aan 78,5 euro per uur. Intensieve bijstand betaal je met je budget. Verspreid over heel Vlaanderen wonen en werken coaches. Er is altijd een coach in je buurt.

Coaches staan dicht bij de zorgaanbieders en diensten in hun regio. Hierdoor kunnen ze makkelijk in overleg gaan en samenwerken. Indien nodig kunnen ze ook onderhandelen. Je handicap is uniek en jij bent dat ook. Elke coach volgt het ritme van de budgethouder.

Onze stempel op het beleid

Wij zijn jouw stem in het beleid. We vertegenwoordigen meer dan 3000 leden en proberen vanuit de praktijk de belangen van elk van hen in het beleid te verdedigen. Dit doen we zowel in individuele dossiers als in dossiers over het grotere geheel.

Achter de schermen zijn Lien en Thijs dagelijks in de weer om onze stempel op het beleid te drukken. Zoals wanneer Lien aan tafel schoof van het grote #welzijn2021-debat waarin een blik  geworpen werd op zorg en welzijn tijdens en na de coronacrisis. 

Video afspelen

Lisbeth Imbo:

Lien, hadden jullie ook het gevoel dat er niet gekeken werd naar de groep die jullie vertegenwoordigen?

Lien Van de Wiel:

De communicatie met het kabinet en het VAPH is zeer goed verlopen. Er zijn een aantal afspraken zeer snel afgeklopt maar het duurde veel te lang vooraleer die afspraken in een regelgeving gegoten werden.

Lisbeth Imbo:

Je bedoelt dat de lijnen veel strakker moeten tussen beslissen en uitvoeren?

Lien Van de Wiel:

Ja. In de taskforce zit geen enkele gebruiker. We zijn zeer dankbaar dat het VAPH een Corona focusgroep had en dat we een goed contact hadden met de zorgaanbieders, die onze visie een stukje meegenomen hebben. Maar soms zijn dat 2 verschillende zaken. Bij de zorgaanbieders gaat het over hun organisatie, bij ons gaat het over de mensen. Zij werden gedwongen om de irrationele keuze te maken om hun zorg ofwel thuis ofwel in een voorziening te nemen. Er werd eerst gedacht dat dit om 2 weken zou gaan maar die 2 weken hebben bijzonder lang geduurd. Die mensen zijn een stukje vergeten…

Onze Gazet van 't Budget

Als lid ontvang je elke 3 maanden ons ledenblad met heel wat nieuws, artikels voor en over budgethouders en tips & tricks.

Vrienden van absoluut vzw

Dankjewel voor je bericht!
We beantwoorden je vraag ze snel mogelijk.

sluit dit bericht en ga terug naar de website

Skip to content